Alla inlägg under januari 2008

Av Sofia - 30 januari 2008 13:26

Ja egentligen finns det just nu två kommande dagar med stort D.

Först ut är Fredag den 1 Februari en extremt viktig dag att komma ihåg, Fialottan blir nämligen 28 år. Två år kvar till 30, jag hänger då inte med längre.


Nästa stora dag är Torsdag den 14e februari. Ja inte nog med att det är Alla Hjärtans Dag, denna dag ska vi dessutom på ultraljud och få se våran bebis. Vilken lyckodag!!!


Som om det inte var nog med det så ska vi flytta också. Ja här händer det grejer vill jag lova. Vi har hittat en bostadsrätt som vi föll för direkt.

En trea på 84kvm med datarum (sambon gillade det mest) badrum med plats för både skötbord och tvättmaskin (Fialottan gillade det mest) och torktumlare om vi vill ha det, hur skönt är inte det!?

Ett lite mindre sovrum till bebis och ett större till dennes föräldrar. Ljust och fint vardagsrum, lite mindre än det vi har nu, men vi har ju gjort oss av med lite möbler så det kommer bli så bra så. Kök med fullstor kyl och frys (JAAAAA) som om det inte var nog så finns det ju även en diskmaskin!!!!!

Åh jag längtar redan tills vi flyttar :)

Det är ett tag kvar, planerad flytt sker den 1 Maj så ni som tänkt hjälpa oss med detta tar det lugnt på valborgs!! Bror ringde nyss och meddelade att han hade pratat med våran hyresvärd om att få ta över våran lägenhet (smidigt) och de lät väldigt lovande. Ja det verkar ju som att allt löser sig rätt så smärtfritt, än sålänge :)


Idag dansar jag ner för alla trappor ner till tvättstugan, och detta bara för att jag vet att snart slipper jag springa upp och ner för att tvätta :) 


 

Av Sofia - 22 januari 2008 08:34

för att få stoppa i sig massa onyttigt. Ja de första veckorna tänkte jag just precis så. Åh jag är sugen på det det och det, jamen det är ju helt oki för jag är ju gravid! Jag var väl i 7e veckan då jag tog mitt förnuft till fånga. Jag var ju inte smal till att börja med, och jag har absolut inte tänkt förvandlas till någon gigantisk val under återstående månader.


Jag tog upp detta med min barnmorska. Blev glatt överraskad av att hon inte avfärdade denna fråga. Hon tyckte det var sunt och klok av mig att tänka på hälsan även i fortsättningen (kanske framförallt i fortsättningen) och framförallt att jag var villig att anstänga mig lite.

Jag fick en remiss till en dietist, de har jag velat ha förr men då tyckte dom minsann inte att de behövdes. När man väntar barn blir man ju liksom prioriterad på ett helt annat sätt, det är ju jätte bra!


I torsdags besökte jag dietisten och fick veta att maten vi äter här hemma är det absolut inget fel på, dock tyckte hon att jag absolut skulle äta mellanmål så jag inte var så döds hungrig vid huvudmålen.

Fick även lite tips om tiden efter förlossningen. Jag vill komma igång med viktminskningen direkt. Försöker jag nu hålla koll på vad jag stoppar i mig och motionera i den mån jag orkar så trodde dietisten att jag kunde stå kvar på samma vikt hela graviditeten igenom. Det är något jag verkligen ska jobba för, att kunna omvandla sitt eget fett till näring åt barnet är ju kanon. Dom äter ju rätt mycket dom små liven :)

Det är inte bra att gå ner i vikt, men att stå kvar på samma gör absolut inget. Det är bara fett procenten som minskar, inte mig emot.


Så nu blir det att köra den gamla hederliga tallriksmodellen igen.

Det enda tillskott jag behöver just nu är kalk, och det eftersom jag inte äter så mycket mjölkprodukter för magens skull.

Hoppas hoppas hoppas jag nu fixar detta, skulle vara väldigt skönt att slippa en massa extra kilon.



Av Sofia - 18 januari 2008 19:06

ja det är frågan det. Vi har varit och tittat på vagnar och bestämt oss för vilket märke och vilken modell, men så är det ju då färgen. Sambon vill ha den grå och jag vill ha den gröna.

Då la sig blivande mormor i och tyckte att sambon hade helt rätt. Hon tyckte att den gröna lät mer som ett militärtält, och tänk om det skulle bli en flicka:)


Ja kanske får de bli den grå då, tycker samtidigt att det är så roligt att sombon engagerar sig så mycket som han gör. Kanske borde han få välja färg, jag kommer säkert att bestämma mycket annat.

Det är ju helt otroligt att vi fastnat för samma modell (Emmaljunga edge duo combi) det underlättar ju oerhört.


Nu är det snart dags för jobb igen, inatt och imorgon natt kvar. Det går fort när man väl får fara på jobbet.


En riktigt trevlig helg på er!
Av Sofia - 15 januari 2008 19:09


Vill börja med att hylla tulpanen på dennes dag. Jag har dagen till ära köpt hem några buketter. När jag börjar köpa hem tulpaner, då har jag börjat få vårkänslor. Härligt att det sakta men säkert går mot ljusare tider.




Jag köpte en ljuslykta idag. Att jag går och köper lyktor är väl knappast något konstigt med tanke på att jag är galen i ljus. Denna lykta är en väldigt speciell lykta. Det är en saltkristall lykta från himalaya. Långt inne i denna gigantiska bergskedja bryter man lös saltkristaller som sedan formas till ljuslyktor. Denna lykta är inte bara vacker utan dessutom hälsosam. När man låter ett värmeljus brinna i den och värma upp kristallen så frigörs negativa joner, vilket i sin tur bidrar till en renare inomhus luft. Fiffigt va!?




Nu ska jag och sambon fika semlor framför tvn. Trevlig kväll på er! 

Av Sofia - 14 januari 2008 14:14

att visa upp vårat "Nya" vardagsrum. Visserligen är det samma gamla rum, men med lite nya möbler. Vi är väldigt nöjda då det blev så mycket ljusare och så mycket mera plats.


Jag hade ju satt som mål att städa vind göra om klädkammaren, vardagsrummet och sovrummet innan jul. Jag fick gjort allt utom sovrummet och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med det heller. Vi går i flyttastankar och då känns det ovärt att göra om något mer.


Ja vi får helt enkelt se hur det blir, planerna för sovrummet får ligga på is än sålänge.


Här kommer några bilder på ett numera ganska vitt vardagsrum.


När man står i öppningen har man detta rakt fram

 


Och på väggen till höger om denna byrå sitter dessa skåp

 

På motsatt sida av rummet finner man sofforna


 och på väggen mitt emot soffan som står mot väggen hittar vi tv-bänken.

 

Ja det var det "nya" vardagsrummet det :) 

Av Sofia - 4 januari 2008 12:19

Ja nu ska väl den mest kritiska perioden vara över, men än kan jag inte andas ut. Igår hade ju då sambon hittat ett program på web-tv som hette vi äter oss till döds- Gravida och övervikt. De där programmet skulle jag ALDRIG sett. Nu kan jag ju lika gärna lägga mig ner och dö! Jag har aldrig räknat med att denna graviditet ska bli lätt, men har intalat mig själv att jag får göra det bästa jag kan. Jag tänker motionera i den mån jag kan och tänka på vad jag äter så inte vikten rusar iväg. Tanken var ju att jag skulle hinna gå ner mer innan det blev bebisdags, men se så blev det ju inte. På det där programmet tog dom upp sina teorier kring att stora kvinnor har större risk att få barn med ryggmärgsbrock, då gick ju luften ur mig! ALDRIG att jag hört något om det, kanske är det för att jag inte kollat upp sånt, vad vet jag. Har mest tänk på hur min kropp skulle ta skada om jag var för tung, inte att barnet skulle ta skada.


Nu måste man ju tänka positivt, men det är då inte så lätt efter att ha sett de där. Usch, man ska inte kolla för mycket på dokumentärer, heller inte googla för mycket. Man blir ju helt knäpp i bollen av alla påståenden.

Nåja nog om detta. Idag är det fredag och det betyder helg, igen!

Jag har legat i magsjuka onsdag-torsdag så det har inte blivit något jobb för mig i veckan. Säkerligen därför veckan har gått så fort, plus att mån-tis var helgdagar då förstås.


Nä nu ska jag gå och torka disken, sen är det riktigt helgfint här hemma. Tog golven på morgonen, städat ut de sjuka :)


Hoppas ni får en riktigt bra helg!

Här blir det att plocka bort julen nån av dagarna, sen är det några födelsedagsbarn som skall firas. Säkerligen går även denna helg fort.


Trevlig helg!

Skapa flashcards