Alla inlägg under juli 2007

Av Sofia - 25 juli 2007 23:31

Jodå jag lever, omän knappt. Senaste tiden har jag tillbringat med att springa hos läkaren, jobba, väntat på provsvar och SOVIT! Trött trött trött är det ord som beskriver mig bäst just nu. Ingen energi till något annat än det absolut nödvändigaste.


Fick en tid hos läkaren (samma som jag träffade sist, helt otroligt!) förra tisdagen. Äntligen blev det taget en massa prover. De skickades iväg till labbet med en AKUT-lapp påklistrad. Jag fick veta av läkaren att han misstänkte en kronisksjukdom, hur kul var det. Gick som på nålar ända tills i måndags då han hörde av sig igen. De hade hittat massa bakterier som ätit sig in i väggarna. Jag drog en lättad suck, då var det inte sjukdomen han pratade om. Han behövde mer specifika svar från labbet, bakteriegrupper osv, svar skulle jag få inom två dagar. Idag kom samtalet, de hade hittat så extremt många olika elaka bakterier att varken läkaren eller labbet någonsin hade varit med om något liknande. Jaha då var man ett unikt fall och genast blir man tagen på allvar, känns både skönt och skrämmande. Han sa dock att som de såg ut hade jag dragit på mig denna sjukdom pga att jag gått med infektion så länge, förmodligen sedan 2004 då jag opererades för cellförändringar. Det är ju helt jävla OTROLIGT, jag blir så förbannad. Jag lider nu för något dom missade att kolla då, dessutom har jag då förmodligen dragit på mig en sjukdom som inget säkert botemedel finns för. Det är ju så man vill grina.


Jag ska iaf få komma till läkaren på fredag och påbörja behandling, sen får tiden utvisa vilka skador urinvägarna tagit.


Som att inte allt detta var nog, har gått upp 6kg de senaste 2 månaderna. Ingen ork till att motionera, jag försöker att inte tänka på det för tillfället. Bäst är väl att lägga energi och focus på att bli frisk (så gott det går) sen får jag ta tag i motionen, men det känns ändå så fruktansvärt surt!


Jag hoppas att jag inom en snar framtid är tillbaka, frisk och med massa energi.


Kram på er!

Av Sofia - 13 juli 2007 19:21

Imorgon är det sista dagen på antibiotikakuren, och jag får bara mer och mer problem, mer och mer ont. Just nu skulle jag bara vela sova och sedan få vakna upp och känna att all smärta är borta. Känner mig som en zombie, jag sover knappt på nätterna, på dagarna orkar jag ingenting. Det värst är att det ingen idé är att ringa någonstans innan jag ätit medicinen klart, och det är inte ens säkert att jag då får komma till någon. De hittade ju inget fel och då är det enligt dem inget fel, men man har inte sådan smärta och svullnad om allt står rätt till. Dessutom börjar jag tappa orken att disskutera med läkarna, får aldrig träffa samma läkare vilket gör att jag får ta allt från början om och om igen. Man ska vara jävligt frisk om man ska få rätt vård inom rimlig tid, det krävs mycket energi för att orka ligga på och kräva kräva kräva. Jag ska ladda energin till på söndag då jag återigen skall ringa till kvinnoakuten. Får jag inte ordentlig undersökning och någon som följer upp det hela så har jag inget annat val än att koppla in pappa. Det låter säkert hel knäppt att dra in honom i det hela, men är det någon som kan setill att läkarna får eld i baken så är det han! Nu är ju detta inte de roligaste området att be honom om hjälp med, men jag ORKAR helt enkelt inte ta fler disskutioner själv. Mamma är inte den krävande typen, inte heller sambon, normalt sett är jag bra på att prata för mig, men inte nu.


Jag är frånvarande just nu, men ni är ej glömda. Jag måste bara få hjälp att bli frisk, sen kommer jag tillbaka.


Ha det så bra allihopa!

Av Sofia - 10 juli 2007 13:00

är mina senaste inköp. Jag har nu vid två tillfällen frångått grönt och istället tagit blått, vad är det som händer? :)


Hittade dessa behändiga kar för salt och peppar. Jag tror faktiskt inte att jag äger några, detta var därför ett väldigt NÖDVÄNDIGT (med tanke på att jag inte saknat detta på 27 år) inköp :)


Jag är ju väldigt svag för färska kryddor, de luktar ljuvligt och är väldigt goda i maten. Eftersom jag bara laddat upp hela köksfönstret med kryddor så tänkte jag att detta set med 3 kryddkrukor och ett träfat måste jag bara ha! Vart de ska få plats har jag ingen aning om, men jag kunde inte låta bli :) sagaform har ju så extremt mycket man vill ha.


Ännu en dag i fialotta-shopaholic-Å`s vardagliga liv.


Vad köpte du senast?







Av Sofia - 8 juli 2007 17:53

är något jag gjort mig förtjänt av på senaste. Igår var det dags igen, efter avslutat jobb åkte vi upp på akutmottagningen. Har under en längre tid haft problem med kisseriet, de har nästan drivit mig till vansinne. Jag fick en remiss till kvinnokliniken, när jag ringde dit visade det sig att jag skulle då inte få nån tid förrän i september tidigast, men FINT! Jag har haft detta sen i Mars, känner inte för att ha det mer. Jag är konstant trött, småfebrig och allmänt låg. Kom fram till att akuten var enda sättet att få hjälp nu, med tanke på att det är semestertider. Det gav väl inte jätte mycket att åka upp dit, läkaren började prata om framfall och jag kände bara hur tårarna steg i ögonen. Va, jag är ju så ung och inga barn har jag fått, men de verkade som att han ändå kunde se att så kunde fallet vara. Fick ingen mer hjälp där, ringde till kvinnoakuten på sunderbyns sjukhus. Där ringde gynekologen upp mig, frågade en massa och förklarade vad han trodde. Han ville göra en undersökning, var ju inte meningen att jag skulle gå och ha ont. Men JA tack äntligen någon som tänkte på det.


Väl där kom han fram till att det förmodligen var UVI, den typ som inte syns på prov och som kan finnas kvar fast man upprepade gånger ätit antibiotika. Han bestämde sig för att jag skulle läggas in, jaha det var jag ju inte beredd på, min tandborste då!? Jag skulle få antibiotikan intravenöst i ca 2 dygn. Nu hade dom ju förstås inte just den antibiotikan annat än i tablettform så jag fick tabletter istället. Fint tänkte jag nu får jag ju åka hem :) Det blev inte så, fick stanna över natten så det fick ta prov på morgonen och så att de skulle hinna ge mig en kickstart på antibiotikakuren. Jag känner mig inte ett dugg bättre, men det är skönt att vara hemma. Svårt att säga om det är för att de har undersökt mig en massa som jag har lite extra ont, eller om det är medicinen som börjat bråka med baterierna, jag blir då oftast sämre innan jag blir bättre. Jag bara hoppas hoppas HOPPAS att denna läkare hittade rätt fel och att jag fick rätt medicin, har proppat i mig så mycket medicin på senaste som inte hjälp ett dugg.


Sambon har rätt skön inställning till de hela med sjukhusbesök. Han frågade igår om detta var vårat nya helgnöje numera. När vi sen frågade sköterskan om han kunde få stanna över (det gick bra) så säger han -ja tänk att detta är min första natt på sjukhus, inte trodde jag att jag skulle tillbringa den på Gyn. Nä som karl är väl kanske inte de det vanligaste.


Nä nu ska jag få i mig lite middag. Blir en tidig kväll ikväll, jag sover aldrig bra på sjukhus så det blir skönt att sova i sin egen säng inatt.


Hoppas ni alla haft en underbar helg. Ni som bor i norr har förmodligen haft en blöt och rätt kall helg, hur kul är det!? Hoppas ni i den södra delen haft det bättre!

Av Sofia - 5 juli 2007 15:04

den som släpper in ljuset bäst. Jag tror det var förra sommaren som jag hittade denna plast, den typ av plast som man kunde slå in skolböckerna med.

Jag kliade mig i huvudet och glödlampan tändes (ibland händer ju det) Jag knallade hem med den inköpta plasten och satte mig vid symaskinen. Det går riktigt bra att sy i plast bara man gör stygnen lite längre. Denna plastkappa ÄLSKAR jag! Den släpper in så mycket ljus i vårt lilla kök, ändå känns det inte naket. När jag här om dagen torkade köksfönstret åkte den upp igen. Fyndade plåtkrukor på Dollar Store till en billig peng. Igår inhandlade jag kryddor och blommor, de doftar så gott från dem,  och visst blir ju maten godare med färska kryddor i. 

Av Sofia - 2 juli 2007 13:21

av liv. I lördags var det dags för buffé ute på landet i den gamla logen. Det bjöds på buffé med temat chili. På bordet fanns allt möjligt, allt innehållande chili på ett eller annat sätt.

Det var min kusin som anordnade detta. Hon lagar all mat själv, och hon gör det så bra, herregud vilket jobb! Vi åt och drack gott, lyssnade på live musik. Det var mina tremänningar som stod för underhållningen även denna gång. Helt otroligt duktiga pojkar det där.

Det har gjort en del egna låtar, men det höll sig till covers denna kväll. En hel del av publiken sjön också (jag inräknad) även dans förekom. Jag fick hålla hårt i sambon, då det var flertalet kvinnor från byn som ville ha upp honom på dansgolvet. Jag fick iaf tillslut upp honom på dansgolvet, till tonerna av "When You Say Nothing At All" snurrade vi så runt. Jag tror bror var den som fick svänga om mest, jag som inte ens visste att han kunde dansa! En extremt trevlig kväll får jag säga. Många kända ansikten man inte hade sett på år och dar. Många minnen från uppväxten och hur livet upplevdes då.




Ingen stol, inget bord och ingen soffa är lik den andra. Det är helt otroligt charmigt tycker jag.


Mitt bland borden står en gammal veteranbil. Den passar så bra in i den gamla miljön.


Det var min faster och hennes man som startade odlingen. Den har funnits så länge jag kan minnas. Var inte gammal då jag började krypa i jordgubbslandet och proppa munnen full med solmogna jordgubbar.


Vi styrde stegen hemåt efter 2 någon gång. Som tur är bor pappa bara några hundrameter från sina släktingar, det blev en uppfriskande promenad i den ljusa sommarnatten. Ska väl tillägga att resten av natten tillbringade jag med att klia alla femhundrasjuttioelva myggbett jag lyckats få på både fötter och smalben. De kliar ÄN!!!!


Hoppas ni alla har en trevlig Måndag. Själv tog jag semester idag, har städat och bytt gardiner i köket. När sambon kommer hem blir det grillning. Solen lyser från klarblå himmel idag, så underbart!


Skapa flashcards