Alla inlägg den 19 mars 2007

Av Sofia - 19 mars 2007 21:32

Sätt ugnen på 200 grader.Vispa ihop:2 ägg5 dl vetemjöl1 liter mjölken nypa saltsmält ca 50 gram margarin i långpannan och häll det sedan i smeten.Grädda i mitten av ugnen ca 40 min.Fyllning:400 gram köttfärs (stek och krydda den)1 förp. tärnad bacon (stek den en aning)skiva och bryn en halv stor gullök.Riv ca 2 dl 10% ost1/2 förp. krossade tomater med chili. (ICA`S)1 liten burk svamp.Gör så här:När pannkakan är klar låt den då svalna en aning.Lyft sedan ur den ut långpannan och lägg den på ungsfolie.Bred ut tomatkross över hela pannkakan.Fördela köttfärs, bacon, lök, svamp och ost över pannkakan.Nu är det "bara" att rulla ihop allt till en rulle. Rulla ihop den på långsidan, blir så väldigt tjock annars.Jag brukar göra den i förväg och sedan gratinera den ca 20 minuter i 225 grader när det är dags att äta. Blir nästan godast när den får ligga i folie och dra sig i kylen några timmar.Lycka till!Japp denna rulle sprack, men den var god ändå!

Av Sofia - 19 mars 2007 08:41

Helgen har varit väldigt trevlig, men onyttig!Sambon kom hem fredag eftermiddag. Jag hade gjort en pannkaksrulle som blev uppskattad (recept kommer sen).Lördag hade vi mamma och hennes man här på middag. Trevligt med middagsbjudningar tycker jag. Man dukar lite extra fint och anstränger sig lite extra med maten. Sambon gjorde varmrätten som bestod av fläskfilé, potatisgratäng och grönpepparsås. Jag gjorde en skaldjurstoast till förrätt, en tomatsallad till varmrätten och efterrätt som bestod av fruktsallad med apelsinfromage. Gästerna uppskattade måltiden och det är ju alltid roligt! Igår var det kalas hos pappa. Han fyller år idag, men alla vi barn jobbar så även han därför blev han firad igår. Där bjöds det på smörgåstårta och fika. Jodå jag fikade så får jag ett plus denna veckan får jag skylla mig själv! Summerat har helgen varit väldigt trevlig, omän alldeles för kort! Jag sa hej då till sambon 05,15 i dag igen. Nu börjar det kännas riktigt tråkigt när han åker iväg. Ingen av oss trodde att han skulle vara tvungen att jobba där nere så länge som han nu gjort. Förhoppningsvis blir det bara ett par veckor till han behöver vara där nere.Hoppas ni alla haft en trevlig helg! I piteå snöar det för fulla muggar! Jag som var så glad åt att våren kommit.Av mamma och C fick vi dessa fina tulpaner, orkidèljus och servetter. Jodå jag gav till ett glädjetjut när jag fick se ljusen. Perfekta helgljus! :)

Skapa flashcards