Alla inlägg den 14 februari 2007

Av Sofia - 14 februari 2007 22:22

(Bild:Inspirerad av dikten försökte jag få till något som symboliserar växtligheten som tränger upp genom snötäcket. Omän just detta befinner sig inomhus. Tulpaner, dessa blommor är för mig början på våren.)Ljudlöst stilla vinterdagen skrider, kort och skum. Luften, grå av fuktig dimma, tynger, len och ljum. Och det töar. Droppar plaska ned från regndränkt tak. Mossens vatten krusat glider fram i isens vak. Genom rutan ser jag rämnor gå i markens duk, knagglig fåras bruna rygg, där snön låg vit och mjuk. Men där nere, tyst och stilla, reds den näringssaft, som i vårljum sol skall väcka fröets groningskraft. Snar skall tjälen gå ur jorden, det blir vår och sådd, och ur myllan spira späda, gröna sädesbrodd. Ola Hansson (ur "Dikter") Vi går mot ljusare tider gott folk. Visst är det väl underbart! När jag går min lilla promenad till jobbet är jag inte längre omringad av mörker. Fåglarna har börjat vakna till liv. Jag längtar till dagen då jag hör Dripp Dropp ljudet strömma in i mina öron. Snart, om ett tag. Jag väntar!

Skapa flashcards