Alla inlägg den 10 juni 2007

Av Sofia - 10 juni 2007 13:05

Fredag bar det av till Haparanda. Jag sambon och lillebror packade in oss i bilen redan vid halv åtta tiden. Första stoppet blev på Alko, där inhandlades det drycker som förhoppningsvis kan avnjutas på balkongen i det vackra vädret ( jag räknar kallt med att det kommer bli en toppen sommar) Efter det ett besök på älskade IKEA :) Till en början strosade jag runt själv, sambon och lillebror skulle kolla in någon ny jaktaffär som öppnat, kände genast att IKEA var mer min grej. Jag chockade mig själv denna gång, handlade inte speciellt mycket faktiskt. Nytt bord och stolar till balkongen, några smarta vädringsställ för oss trångbodda. Servetter och ljus GIVETVIS! Lite glas, bordstabletter, mattoroch småplock i största allmänhet. Bästa köpet var dock filten jag hittade. Vit botten med limegröna blad på, SÅ läcker och så stor. Hela 150x240 cm jag älskar stora filtar! Ska knäppa kort på den vid tillfälle. Redan vid 13 - tiden var vi redo för hemresa, snabbt jobbat av mig va :) Vi skyndade hem för att hinna hämta upp charmtrollet som skulle tillbringa kvällen hos oss. Schopping, 35mil i bil och barnpassning fick både mig och sambon att stupa i säng innan klockan slagit tolv.


Lördag blev det ännu en tidig morgon. Iväg vid 8-tiden för att hämta upp gullungen för att vidare åka ut till mamma och hennes man. Det var målning och takläggning som stod på dagordningen denna dag. Jag drog på mig handskar och greppade färg och pensel. Bastun var första objektet sedan målade jag,lillasyster och mammas mans dotter oss vidare till cykelbodan. Sambon och lillebror höll sig till bodan, vedbodan och utedasset. Sambon fick mest springa efter en väldigt glad och snabb ettåring för att undvika att denne skulle bli faluröd hela han. Vi avnjöt lunch ute i det vackra vädret. Även denna dag hade jag turen att få äta nygjord rabarberkräm, det är bland det bästa jag vet. Efter lunch målades det lilla som var kvar och karlarna började planera för takläggningen. Stegar pallades upp, de klättrade upp och ner för att kontrollera och mäta. Själv höll jag mig nere på marken och agerade stegstöttare. Sambon han stod där på stegen och viftade med armarna åt lilltrollet medans jag tyckte att han skulle hålla stdaigt i stegen med båda händerna. Plåten kom på plats och mammas man meddelade att nu var det ju bara väggar,fönster, riva innerväggen mm mm kvar. Ja just det, bara!? Det bygger ut köket för att få in mera ljus och för att kunna placera matgruppen där ute så det blir mer plats i köksdelen. Blir säkerligen fint att kunna sitta och titta ut över havet medans man äter.


Det var minst sagt väldigt varm igår. Lillen var visserligen lika glad för det, men ännu gladare blev han när baljan kom fram.

Där satt han och plaskade och snackade för sig själv. Tänk att vatten kan vara så roligt. Hälla från ena hinken till den andra. Nog är de lättroade i den åldern :)


När målning och takläggning var klart bjöds det på middag. Grilladkarré och sallad med färskpotatis i, oj så underbart gott det var. Mamma hade haft turen att få tag i jordgubbar, så även denna dag fick vi avnjuta jordgubbstårta som efterrätt. Jag säger då det, vilken dag! Vi var helt slut efter att ha spenderat precis hela dagen i denna värme. Gratis solbränna fick man sig dessutom :)




Hoppas ni all haft en skön helg. Nu ska vi gå iväg och veckohandla. Kanske inte det roligaste man gör, men det är väldigt trevligt att ha mat hemma.

Ha en bra dag!

Skapa flashcards