Alla inlägg den 21 mars 2007

Av Sofia - 21 mars 2007 19:53

Eftersom jag efter jul gjort många undantag och ätit mjölkprodukter har nu min inflammation i tarmen kommit tillbaka. Inget annat att säga än "skyll dig själv Sofia" Kan inte skylla på någon annan direkt.Jag älskar glass, men havreglassen har jag ätit mig less på. Gick ut i köket och exprimenterade. Nu har jag hittat på min alldeles egna glass, den är nyttig dessutom. Ja nu blev ni intresserade va! :)Du behöver till 2 portioner:2 ägg4 rutor 70% choklad1-2 msk råsocker (var bara första gången jag använde socker, nu hoppar jag över det. Vill ha den så nyttig som möjligt.)Gör så här:Skål 1: Vispa vitorna riktigt hårt.Skål 2: Vispa äggulorna riktigt hårt och tillsätt sockret.Smält chokladen i micron eller i vattenbad. Blanda sedan ner det i skål 2.Vänd ner chokladblandningen i de vispade äggvitorna.Ställ in skålen i frysen ett par timmar innan servering. Har man glassen i frysen över natten får man ta fram den en liten stund innan man skall skeda upp den (den blir stenhård) i skålar. Jag har nu testat att göra med vanlig 70% choklad, den med apelsinsmak och den med mint. Jag kan rekomendera mint. Blir väldigt frisk smak på den.Lycka till!

Skapa flashcards