Direktlänk till inlägg 20 februari 2007

Fialottas hopkok

Av Sofia - 20 februari 2007 08:23

Jag fick enportionsformar när jag fyllde år. Det började bli dags att inviga dessa. I söndags slängde jag därför ihop en kasslergratäng, den får heta så.Du behöver till 2 port.1 dl Grov bulgur1 grönsaksbuljongtärning1 gullök1 paprika (vilken färg spelar ingen roll)ca 150g kassler (allt beroende på hur mycket man vill äta)4 ananasringaren liten burk vitsparris1,5 dl lätt creme fraicheca 1,5 dl lättmjölk2 msk chilisås (allt efter tycke och smak)svartpeppar och saltGöra så här:Koka upp vatten med buljongtärningen i. Häll i bulgur och låt koka 10-12 minuter. Häll av vattnet och låt stå 5 min.Strimla löken och bryn den i lite margarin.Tärna paprikan.Skiva eller strimla kasslern.Skär ananas och sparris i mindre bitar.Smörj en ungsfastform, eller enportionsformarma om du använder dig av det.Lägg bulur i botten. Ovanpå det lägger du löken sedan paprikan. Fördela kasslern över detta. Sprid ut ananas och sparris ovanpå allt.Blanda creme fraiche, mjölk, chilisås, salt och svartpeppar(smaka av hur mycket just du tycker är lagom)Rör ihop till en slät smet och häll över innehållet i formen/formarna.Gratinera i 200 grader ca 20-25 minuter. Servera med sallad. Jag har ett recept på en annan riktigt god kasslergratäng. Dock inte lika nyttig som denna. Ska blogga om den vid tillfälle.Lycka till!

 
 
Ingen bild

Malin

20 februari 2007 11:01

Men MUMS vad det där så smarrigt ut då...
Kan du genast skicka över till en hungrig Mallan?!
Ååååååå....vad jag blev hungrig då. Gaaah! :)

 
Kix

Kix

20 februari 2007 20:16

Min mamma är norrländska därför vet jag vad hetvägg är för nåt men jag har aldrig hört någon här nere (Göteborg)nämna det...
Jag har provat men tycker att den torra varianten är godare :-)

http://kixkoll.blogg.se

 
Nenny

Nenny

20 februari 2007 20:28

Ser mumsigt ut detdär! =)

http://nenny.bloggagratis.se

 
Theresia

Theresia

20 februari 2007 20:48

Galen är du inte. Visst vet vi här nere vad hetvägg är. Bara att vi inte äter våra semlor på det viset ;) Fast jag har hört att många äldre äter dem så även här nere... Så ni är inte så unika i Norrland ;) Ha en bra dag! //Theresia

http://toppkropp.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 26 januari 2012 00:18

Måste bara kolla om den fortfarande funkar den lilla bortglömda bloggen....

Av Sofia - 13 mars 2009 09:29

Förra veckan var vi nere i Västerbotten hos sambons föräldrar. Eftersom de blir ett tag mellan gångerna man är ner så hamnar Nils automatiskt i super focus. En vecka där nere med människor som konstant roar honom till max, ja han är ju i himmelriket....

Av Sofia - 13 mars 2009 09:25

Jaha då var de ju då igår dags att åter ställa sig på vågen. Två veckr sedan sist, jag var säker på ett minus, men där fick jag mig! +1kg visade vågen och då vägde jag mig TRE ggr. Fy tusan också, men de är rödvecka så har jag tur beror pluset på det...

Av Sofia - 5 mars 2009 13:38

Det blir ingen vägning denna Torsdag då vi är nere i västerbotten hos svärfars. Till veckan blir det dock att kliva upp på vågen igen, hoppas de visar jätte minus då när det gått två veckor. Jag hade tänkt ladda upp lite bilder från helgen, men det v...

Av Sofia - 26 februari 2009 18:58

Ja jag kör vidare på att väga mig på Torsdagar. Det är ju nudå vecka 2, men jag börjar med att redovisa förra veckans resultat.   Det blev en bra start med hela -1,9kg. Det får jag ju lov att vara nöjd med. Denna vecka blev det inte lika stort wow, m...

Ovido - Quiz & Flashcards