Alla inlägg under december 2006

Av Sofia - 6 december 2006 17:31

Tycker ni som jag att den köpta nyponsoppan bara smakar socker? På hälsokostbutikerna kan man köpa torkade nyponskal och koka sin egen nyponsoppa. De tar visserligen längre tid att göra än pulvernyponsoppa, men det är värt det! Till en liter nyponsoppa behöver man 2dl nyponskal 1l vatten 1msk potatismjöl och 1msk honung. Man kan med fördel låta nyponskalen ligga i vattnet över natten, därefter kokar man upp det i 3-5 min, sötar med honungen och reder av med potatismjölet. Det är ju väldigt enkelt och så mycket nyttigare än pulversoppan. Detta kallas även gammaldags nyponsoppa, förr plockade man väl nypon och torkade själv, men det känns onödigt nu när det finns att köpas torkat och klart.Ni som gillar nyponsoppa testa detta. Ni kommer märka stor smakskillnad, och tro mig de är till de bättre!

Av Sofia - 6 december 2006 00:14

Ända sedan jag var liten har jag tyckt bäst om min fasters svartvinbärsglögg. Hon har bärodling och även kokeri, eller de är min äldsta kusin som sköter om kokeriet nu. När jag dricker glöggen från Alterdalens bärodling vet jag vad jag dricker! Blossa och alla andra glöggmärken som finns ute i handeln har aldrig riktigt fallit mig i smaken, kanske beror de på deras kryddning eller så är det den extrema söttman jag inte mäktar med. Ikväll har de druckits både blossa och saturnusglögg, men nja. Jag håller mig nog till glöggen, vars bär växer på buskarna jag kan se från min pappas vardagsrumsfönster. Den smakar ljuvligt bärigt!Espressokoppar jag vet, men jag tyckte dom var ypperliga till glöggkoppar också.

Av Sofia - 5 december 2006 17:56

Jag tänkte att landet skulle ligga lugnt ett tag nu, men så fel jag hade. Fick just ett samtal från pappa gällande lillasyster. Hon har under en längre period haft mycket värk i kroppen, läkarna har egentligen inte kommit fram till vad de kan bero på, de har talats om en inflammation i bäckenbenet men inget har blivit fastställt. Pappa ringde med sådan oro i rösten att jag direkt kände de som att jag satt på nålar.- jag vet inte vad jag ska göra sofia- men vad är de som hänt?- S har ringt och hon är så orolig- jaha har hon väldigt ont nu eller?- jo men inte bara de, hon har börjat få knölar- VAAAA, nä inte de också- Jo de också, hon har en i armhålan och en i bakhuvudet- nä inte min lillasysterJag tillbringade kvällen igår med att tänka på mormor. I morse var jag själv till läkaren för den ständigt återkommande febern ( de var inget annat än ett virus, så jag är okej) och nu lillasyster. Jag ska försöka få hit henne nu ikväll, vill inte att hon ska vara själv. Pappa sa att han hörde hur extremt orolig hon var, inte kan hon sova heller. Usch min stackars lilla lillasyster. Nu ska hon banne mig ha ordentlig hjälp av någon kunnig läkare!!!

Av Sofia - 5 december 2006 10:14

Igår kväll vid 20 tiden ringde mamma från mormor. - hej, visst är du ledig imorgon?- javisst är jag det- då ska du väl säkert ut nått- jo de ska jag- du kan väl gå förbi mormor då- ja de kan jag, är de något speciellt?- hon sitter i rullstol- VAAAAAPå söndagkväll då grötkalas och diskning var gjord och alla hade åkt hem, då snubblade lilla mormor över sin fotpall. Hon hade ringt och sagt till mamma vad som hänt, men sa att speciellt ont gjorde de inte osv. Mamma tänkt att hon hör ju av sig om hon får ont så någon följer henne till läkaren. Nä envisa mormor hade legat sömnlös hela natten och först i går eftermiddag ringt en väninna som stjussat upp henne på akuten. När mamma kom dit i går efter jobbet var hon inte hemma, ja tänkte mamma hon är väl på läscirkeln då. När de sen åkt hem och satt och åt, då ringer mormor och säger att hon brutit benet. Jisses den lilla gumman är så envis, hon skulle jag farit till doktorn på en endaste gång! Nåja nu blev de som de blev, blir att agera hemtjänst i några veckor nu. Tur vi bor väldigt nära, risken med dessa envis gummor är ju alltid att behöver de hjälp med något får de inte ta lång tid för isf gör dom de själva istället. Jag hoppas bara att hon läker ihop relativt snabbt, hon har så urkalkat skelett och de oroar mig lite.

Av Sofia - 4 december 2006 17:25

Jag älskar änglar, men bara en viss typ. De ska vara de som ser gamla och slitna ut, de som ser sorgsna och lite lidande ut. Kanske låter det hemskt, men jag tycker dom är som vackrast då. Kanske för att jag förknippar dem med att vara de som lyfter bort problem och sorg från människans axlar. Idag fann jag mig en ny ängel, är hon inte vacker?

Av Sofia - 4 december 2006 11:49

Först ber jag om ursäkt för min frånvaro på min och era bloggar. Jag var bara frisk en vecka efter jag slutat äta pencilin så jag har haft feber och halsont hela helgen, panodil har varit min bäste vän. Nu känns de bättre, bara den förbenade rethostan på nätterna som är kvar =/Igår efter jag proppat i mig några tabletter och hostmedicin begav vi oss till mormor på grötkalas. Hon hade bestämt sig för att ha "dropp in" mellan 14-16, barn barnbarn och barnbarnsbarn var bjudna. Innan vi gick var vi väl en sisådär 25 personer i den lilla 2an, extremt varmt var det. Snälla mormor hade kokat egen nyponsoppa ( på nyponskal) som jag kunde äta, hur mycket jag än gillar "tomtegröt" så får jag skippa det för min mages välmående. Det var iaf trevligt att träffa alla mostrar, morbröder, kusiner och kusinbarn. Några timmar flög förbi med massa surr, barnaskrik och skratt för den delen. På kvällen blev det inte många knop gjorda, är så jädra trött i kroppen och det gör mig FRUSTRERAD. Jag är normalt den människa som aldrig sover mer än 6 timmar, är uppe före 8 på morgonen, men nu har jag varit trött trött trött. Nåja denna förkylningsomgång har jag skött mig bra, hållt mig inne och vilat mycket. Förhoppningsvis slipper jag få tillbaka något ytterligare en gång. Nu ska jag ut på stan med pappa, NU har han kommit på att han vill ha nya julgardiner, ja se karlar!Hoppas ni får en bra dag!

Av Sofia - 3 december 2006 11:32

" Första ljuset lyser klart, vi vet att julen kommer snart"Hoppas ni får en trevlig första advent allihopa!

Av Sofia - 2 december 2006 14:30

Idag när jag stod och pysslade på vid diskbänken slog det mig, men herregud vi har ju ingen adventsljusstake!!! Hur kunde jag glömt det? I fjol hade vi bara blockljus på ett fat, men då sa jag att nästa år skulle vi ha en riktig en. Jag har EXTREMT bra minne, men det är VÄLDIGT kort. Jag och mamma var som tur var ute och plockade mossa här om kvällen. De fick bli en moss och julstjärne stake i år, man tager vad man haver helt enkelt. I kväll ska vi ha en väldigt liten middagsbjudning, bara lille far som kommer, inte för att de är så bara. Pastagratäng med fläskfilè står på menyn, sen blir det glögg och film. Första advent imorgon och då är det grötkalas hos mormor, alla barn barnbarn och barnbarnsbarn kommer. Fullt hus kan man säga.Ha nu en riktigt trevlig kväll alla!

Skapa flashcards