Direktlänk till inlägg 10 december 2006

Oj vad de jäser!!!!!!

Av Sofia - 10 december 2006 19:43

Idag var det dags för lussebullsbak igen. Vad jag fått tag i för dunder jäst denna gång de går över mitt förstånd. Degen ställdes på spisen och undertiden den jäste tänkte jag få i mig lite lunch. Efter ca en kvart tittar jag på spisen, NÄÄÄ degen är på väg ut ur bunken (normalt brukar jag låta degen jäsa 30min iaf) och den har inte ens jäst klart ännu! Jag kastade i mig maten och började baka ut, ja jag gjorde ju lussekatterna i samma storlek som sist. Jag kan säga att innan de hade jäst efter utbak och brett ut sig på plåten under gräddning så var dom GANSKA stora! Nåja dom går säkert åt ändå, och jag kan inte påstå att de är de minsta kompakta utan extremt fluffiga =)Sambon har ett tag efterlyst ischoklad, och idag fick han det så även knäck. Kan meddela att han nu har ätit så han har ont i magen och gruvar sig för att åka och jobba senare ikväll, ibland är dessa män värre än barn =)Nu när det är diskat och bullar och godis har hamnat i påsar och burkar ska jag sätta mig med en kopp te och titta på mäklarna. Hoppas ni alla har en skön söndagkväll!

 
 
Magda

Magda

10 december 2006 20:49

Jag har också bakat julgodis! Gott gott! Hoppas ändå på minus på vågen imorgon!

Kram

http://magda.bloggagratis.se

 
Ingen bild

fialotta

10 december 2006 21:50

Magda: Ja de är ju förbenat gott, och lite har man ju smakat. Man är ju inte mer än människa, kan inte hålla sig ifrån allt alltid =)

 
Maria

Maria

10 december 2006 21:54

Alltså jag har frossat julgodis så att jag mår illa! men gott är det!
men... varför ligger det en tidning på degen, det undrar jag =)
Oh jag fattar varför man går upp runt julen jämt.. hua! =) Hoppas du haft en mysig andra advent! =)

http://www.emen.blogg.se

 
Ingen bild

fialotta

10 december 2006 21:57

Maria: Jag har faktiskt ätit några knäck idag, men jag kunde hålla mig ifrån att äta upp allt =) Jag har alltid en tidning under bunken och på den när jag jäser degar, tidningar är super bra isolering, blir varmt och gott för degen när den står där på spisen och växer till sig. Är nog mormor som lärt mamma som lärt mig, eller nått åt de hållet =)

 
Ingen bild

Malin

11 december 2006 06:41

Hihihi....vilken deg :)
Snacka om jäsning.
Ser smaskigt ut det du bakat - ska fortsätta i veckan, men du kanske förstår att min baklust har fått sig en törn...bläää.
Sitter och laddar för en morronpromenad snart och jag hoppas jag inte blåser bort för det låter som storm ute.
Kram o ha en fin dag!

 
Trolda

Trolda

11 december 2006 08:26

Nej, vad det jäser...=) Ser riktigt roligt ut...=) Vad DUKTIG du är!!! Bakar o bakar o donar.....Jag är dessvärre inte mycket för bakning, men BLIR sugen på det när jag ser dina "alster"! (och jag ÄTER det gärna...=))

Trolda - med BAK iallafall....=)

http://trolda.blogg.se

 
Therese

Therese

11 december 2006 09:22

Det kan man säga, det jäste ordentligt.
Mums, mums vad gott det såg ut :)

http://theaa.blogg.se

 
Christina

Christina

11 december 2006 12:28

Haha! Så blev det nästan för mig också med degen! Och bullarna blev kanongoda!

http://solusfemina.squarespace.com

 
Lina

Lina

11 december 2006 15:07

Hej vännen.
Oj vilka bullar :) Förstår att din sambo överäter sig, det är ju bara en gång per år det blir julgodis. Johan är likadan. Hinner knappt baka innan han ätit upp allt...

Kram
Lina & William

http://linas.bloggagratis.se

 
Angelica

Angelica

11 december 2006 21:15

Vilken deg och vilka bullar! Skicka gärna några på posten åt mig! :)

http://www.angelicas.webblogg.se

 
Ingen bild

fialotta

11 december 2006 22:17

Malin: Jag förstår absolut att ditt sug är veck. Jasså ni har de blåsigt, här regnar det bara....less är jag! Kram på dig

Trolda: Ja visst är de helt otroligt, aldrig varit med om en deg som haft så bråttom ut ur bunken =) Jag får posta några katter!

Therese: Nu är dom i frysen så de finns kvar tills du kommer och hälsar på!

Christina: Jag tror det är någon super jäst dom säljer nu =)

Lina: Jo de är ju det, och man ljuger om man säger att de inte är jätte smaskigt, så man kan ju först dem =)

Angelica: Jamen de ska väl gå att ordna! =)

 
johannapanna

johannapanna

15 december 2006 20:25

ja det var då en jäsning som hette duga. Hoppas att de var lika goda som de ser ut.

http://johannapanna146.blogg.se

 
Ingen bild

fialotta

15 december 2006 23:13

johannapanna: Ja dom blev riktigt luftiga och goda =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 26 januari 2012 00:18

Måste bara kolla om den fortfarande funkar den lilla bortglömda bloggen....

Av Sofia - 13 mars 2009 09:29

Förra veckan var vi nere i Västerbotten hos sambons föräldrar. Eftersom de blir ett tag mellan gångerna man är ner så hamnar Nils automatiskt i super focus. En vecka där nere med människor som konstant roar honom till max, ja han är ju i himmelriket....

Av Sofia - 13 mars 2009 09:25

Jaha då var de ju då igår dags att åter ställa sig på vågen. Två veckr sedan sist, jag var säker på ett minus, men där fick jag mig! +1kg visade vågen och då vägde jag mig TRE ggr. Fy tusan också, men de är rödvecka så har jag tur beror pluset på det...

Av Sofia - 5 mars 2009 13:38

Det blir ingen vägning denna Torsdag då vi är nere i västerbotten hos svärfars. Till veckan blir det dock att kliva upp på vågen igen, hoppas de visar jätte minus då när det gått två veckor. Jag hade tänkt ladda upp lite bilder från helgen, men det v...

Av Sofia - 26 februari 2009 18:58

Ja jag kör vidare på att väga mig på Torsdagar. Det är ju nudå vecka 2, men jag börjar med att redovisa förra veckans resultat.   Det blev en bra start med hela -1,9kg. Det får jag ju lov att vara nöjd med. Denna vecka blev det inte lika stort wow, m...

Ovido - Quiz & Flashcards