Direktlänk till inlägg 2 oktober 2006

Jag blir galen.......

Av Sofia - 2 oktober 2006 22:38

Jag funderar, jag vrider och vänder på saker. Jag kommer fram till en lösning. Jag dissar lösningen och börjar grubbla igen. Sen är jag där igen, jag har beslutat mig. jo nu har jag beslutat mig. Nja kanske ändå inte. Vafasen är de med mig!!! Jag brukar vara så på de klara med de jag vill, vad jag kan och hur saker ska uppnås. Jag surfar runt på alla sidor med floristutbildningar, blir sjuk av längtan att skapa färdiga lösningar i huvudet och sedan låta ideerna flöda ut genom fingrarna( visst jag får utlopp för de idag med, men inte nog). Varför varför varför förmår jag mig inte att skicka in en ansökan. Visst de innebär flytt och de innebär flytt till en plats vi inte tänkt på att flytta till tidigare. Har jag blivit så låst i tankarna på vart vi "måste" bo. Vi bör söka oss ner till västerbotten för att sambon skall vara i närheten av familjens marker. Kan de vänta nått år? Kan jag hoppa på en utbildning i en stad som inte legat i vår planering? Borde han ställa upp på de för min skull för att jag ställer upp på västerbotten för hans skull? Jo de låter ju rätt rimligt....De bubblar i mitt huvud. Kan inte den beslutsamma Sofia titta fram, om så bara för en sekund. Måste prata, måste förklara mitt behov av att skapa ( som om han inte redan kommit underfund med det) måste förklara att han måste, eller att jag VILL ha honom vid min sida ha honom med till de nya stället isf. Oj vad de låter dramatiskt allt. Herregud de är ju bara en utbildning. En ny stad i 1,5-2 år vad är de?. Sofia lilla du flyttade ju till göteborg själv när du var 20år. Mm då var man ung (eller yngre, känner mig fortfarande ung) och såg inte ett enda hinder på väg. Innerst inne vet jag ju att om man brinner för något ska man ta chansen medan man kan.

 
 
Maria

Maria

3 oktober 2006 09:05

Jag är ju florist och utbildade mej genom att gå som lärling ch jag kan säga att det är så sjukt kul jobb! Om din sambo har sett dina skapelser borde han även förstå ditt behov. Ni har väl egentligen ingenting som hindrar er? Släkten kan man alltid träffa på högtider. Du skulle bli en jätteduktig florist!!

http://www.emen.blogg.se

 
Therese

Therese

3 oktober 2006 09:26

Åj, vilka funderingar du har.
Jag tycker du ska söka utbildningen åtminstone, sen får du grubbla när/om du kommer in. Söka måste du i alla fall göra. Var är dessa floristutbildningar? I närheten där din pojkvän kommer ifrån?
Frågan är. Om du inte söker skulle du ånga dig då? Och tänk om du skulle komma in skulle du ångra dig i framtiden om du tackade nej? Man kan ju alltid söka igen men det blir inte lättare.
Du har en sådan fin tallang att det är synd att kasta bort den. Men det är svårt. Gör det som känns bäst för dig så blir det bra i slutändan
Du får göra en lista med för och nackdel med utbildningen och vad det innebär, kanske du kommer fram till svaren på dina frågor.

Kramar

http://theaa.blogg.se

 
Therese

Therese

3 oktober 2006 11:30

Det låter ju bra om du kan göra på så sätt.
Det vinner ni båda på.
Men tänker du fortfarande söka utbildning?

http://theaa.blogg.se

 
Maria

Maria

3 oktober 2006 14:35

Hejhej! Jo jag hoppade nämligen av gymnasiet efter en månad, var såå vansinnigt skoltrött, så gick jag upp på torget där jag bor och frågade om jag kunde få någon praktik där. Sagt och gjort. Samtidigt som jag fick en suverän utbildning fick jag även bra arbetserfarenhet och efter ett år anställde hon mej. Så jag tycker att det är toppen, har man redan talang så behöver man inte gå i skola för det. Sen kommer nya trender hela tiden, så även den florist som jobbat i branschen i 20 år åker på utbildningar fr att lära sig nya saker. Om du har nån butik i närheten ska kan du alltid gå in och fråga om dom kan ta emot dej som praktikant. Eller om du går via arbetsförmedlingen så kan du nog få ersättning för det också:)

http://www.emen.blogg.se

 
Ingen bild

jAkOb

3 oktober 2006 19:08

Det finns säkert en sån utbildning i Götebôrg! Bara att lämna renarna o flytta tebax till Gräddhyllan! =))

 
Ingen bild

Fialotta

3 oktober 2006 20:06

Therese: Jao jag söker nog, om inte annat för att se om jag kan ta mig in. Men ska kolla om de funkar med praktik som Maria tipsade om.


Jakob: Erik skulle dö i storstaden, de är för långt från skogen vet du :) Jag skulle dock kunna bo ytterligare en sväng i götet. Inte utan honom dock.....

 
Ingen bild

Veronica

31 januari 2009 20:23

Hej.
Råkade hamna på din sida efter att ha googlat på "florist lärling". Jag tycker du ska söka till Ingvar Strandhs Blomsterskola i Skåne. Går själv fortsättningskursen. Vet att det kan låta långt:), men du är aldrig mer än 6 veckor på raken här nere och sen kan du välja att lägga dina praktik perioder där du bor. Här nere bor du i skolans villa(det gör jag) och betalar bara för de nätterna som du är här. 125kr/natten. Utbildningen kostar en slant men man får ta merkostnadslån från csn. Gå in på isbs.se och kolla runt. Jag skulle vilja påstå att det här är Sveriges bäst utbildning. Om du har frågor får du gärna maila mig på veronica_norrgard@hotmail.com

Mvh Veronica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 26 januari 2012 00:18

Måste bara kolla om den fortfarande funkar den lilla bortglömda bloggen....

Av Sofia - 13 mars 2009 09:29

Förra veckan var vi nere i Västerbotten hos sambons föräldrar. Eftersom de blir ett tag mellan gångerna man är ner så hamnar Nils automatiskt i super focus. En vecka där nere med människor som konstant roar honom till max, ja han är ju i himmelriket....

Av Sofia - 13 mars 2009 09:25

Jaha då var de ju då igår dags att åter ställa sig på vågen. Två veckr sedan sist, jag var säker på ett minus, men där fick jag mig! +1kg visade vågen och då vägde jag mig TRE ggr. Fy tusan också, men de är rödvecka så har jag tur beror pluset på det...

Av Sofia - 5 mars 2009 13:38

Det blir ingen vägning denna Torsdag då vi är nere i västerbotten hos svärfars. Till veckan blir det dock att kliva upp på vågen igen, hoppas de visar jätte minus då när det gått två veckor. Jag hade tänkt ladda upp lite bilder från helgen, men det v...

Av Sofia - 26 februari 2009 18:58

Ja jag kör vidare på att väga mig på Torsdagar. Det är ju nudå vecka 2, men jag börjar med att redovisa förra veckans resultat.   Det blev en bra start med hela -1,9kg. Det får jag ju lov att vara nöjd med. Denna vecka blev det inte lika stort wow, m...

Ovido - Quiz & Flashcards